З початку року в Україні на поліпшення житлових умов чекає понад 650 тисяч сімей. Полегшити їхню участь могли б державні житлові програми. Однак, попри обнадійливі рішення уряду і заяви Мінрегіону останні з кожним днем втрачають шанси на реалізацію.
Питання забезпечення населення житлом в Україні з року в рік не втрачає своєї актуальності, а з посиленням економічної кризи взагалі стає вкрай болючим.
Сумна статистика
Так, за даними Держстату, з початку року на квартирному обліку перебуває 657,2 тис. сімей та одинаків, з них мешканці гуртожитків становили 107,4 тис. (16,3%), молоді сім’ї – 68,1 тис. (10,4%). Це, звісно, на 150,5 тис. сімей менше, ніж на початок 2014 року. Однак радіти нічому, адже попри таке скорочення квартирної черги, число людей, котрі потребують поліпшення житлових умов, залишається значним.
Якщо ж вдаватися до порівнянь, виявиться, що сам процес забезпечення населення омріяними квадратними метрами суттєво гальмується, або ж і зовсім стоїть на місці. З 1991 року до сьогодні рівень забезпечення українців житлом впав з 179 тис. сімей до 3 тис. сімей.
Нічим крити і Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства. «За останні роки темпи поліпшення житлових умов громадян, що перебувають на квартирному обліку, різко впали. У разі збереження такої ситуації для вирішення житлової проблеми Україні буде потрібно більше 100 років» — констатував на одній з нарад Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко.
Державне рішення
Примітно, раніше у вирішенні житлових проблем великі надії покладали на державні житлові програми, найпопулярніші серед яких — програма «Доступне житло, 70/30», здешевлення вартості іпотечних кредитів та молодіжне кредитування.
Нагадаємо, за умовами першої держава мала б компенсувати 30% вартості нормативної площі доступного житла, при цьому громадянин вносить на свій поточний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, кошти в обсязі 70% вартості будівництва (придбання) доступного житла. Відповідна фінансова підтримка спрямовується виключно на інвестування у будівництво житлових будинків, допущених до участі у програмі.
Сутність програми здешевлення вартості іпотечних кредитів полягає у здешевленні іпотеки для громадян, які потребують поліпшення житлових умов, шляхом відшкодування державою частини відсотків за банківськими кредитами, отриманими на будівництво чи придбання житла в новобудовах. Тобто, людина, яка стала учасником цієї програми, має можливість отримати іпотечний кредит в банківській установі, при сплаті відсотків за яким йому реально треба буде платити 3% річних, решту компенсуватиме держава. Термін такого кредитування та часткової компенсації — до 15 років з моменту укладення договору, відсоткова ставка — не більше 16%, обов'язковий власний внесок позичальника визначається внутрішніми правилами банків, але не більше 25% від суми кредиту.
Молодіжне кредитування передбачає надання кредиту молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам, які потребують поліпшення житлових умов, на будівництво (реконструкцію) житла з терміном повернення до 30 років. При цьому перший внесок кандидата у позичальники має становити не менше як 6% передбаченої вартості будівництва (реконструкції) чи експертної оцінки вартості придбання об'єкта кредитування.
Гучне фіаско
Та попри високі старти усі вказані програми зазнали фіаско. За інформацією Держмолодьжитло, порівняно з 2013 роком впродовж 2014 року, скориставшись програмою «Доступне житло», свої житлові умови поліпшило у сім разів менше сімей – 144, що є найгіршим показником за 5 років функціонування програми.
У рамках здешевлення вартості іпотечних кредитів у 2014 році було укладено лише 170 угод, тоді як у роки старту (2012-й, 2013-й) рахунок йшов на тисячі. Схожа ситуація і з державною допомогою на поліпшення житлових умов молоді.
Фінанси співають романси
Причинами такого спаду є ніщо інше як недофінансування. У минулому році в державній казні забракло коштів на поліпшення житлових умов населення і видатки на ці цілі були значно скорочені. Зокрема, дотування виплат часткової компенсації відсоткової ставки іпотечних кредитів, наданих молодим сім'ям і громадянам, у 2014 році скоротилося до 60,8 млн грн, тоді як у 2013-му ці цілі було затверджено майже 67 млн грн. Фінансова підтримка Держфонду сприяння молодіжному будівництву була урізана на майже 5 млн грн — до 6,8 млн грн. Незмінною була лише сума коштів, які планувалося направити на здешевлення іпотечних кредитів для забезпечення громадян доступним житлом — 300 млн грн. Однак, посеред року відповідні видатки «переграли» у бік скорочення ще раз, а програму «Доступне житло» взагалі заморозили.
Власне, цьогоріч ситуація не краща. Як і минулого року, державним бюджетом передбачено 6,8 млн грн для підтримки Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву. Значно зменшується виплата часткової компенсації відсоткової ставки іпотечних кредитів, наданих молодим сім'ям і громадянам, до 49,26 млн грн. Подібна доля чекає програму здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов – до 93,248 млн грн. Зовсім не йдеться про фінансування державної житлової програми «Доступне житло».
Тож, яким буде рівень надання державної допомоги у поліпшенні житлових умов населення наприкінці цього року, — питання, але не важко здогадатися, що ще нижчим.
Оптимізму не додає навіть той факт, що днями, 27 травня, урядом було збільшено статутний капітал держспецфінустанови «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву». Теоретично це мало б сприяти забезпеченню потреби молодих сімей та одиноких молодих громадян у пільговому кредитуванні будівництва (придбання) житла в рамках Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013 – 2017 роки. Однак, поряд з цим у той же день Кабінетом Міністрів було прийнято рішення про зупинку укладання нових договорів із часткової компенсації відсоткових ставок кредитів комерційних банків молоді на будівництво і придбання житла. У Мінрегіоні стверджують, що це необхідно у зв’язку з виявленою неефективністю механізму.
Обіцянки-цяцянки
Водночас у Міністерстві переконані, що створити ефективний механізм забезпечення населення масовим, доступним житлом допоможуть іноземні інвестиції у житлове будівництво. «Ми розробили детальний механізм забезпечення населення доступним житлом, реалізувати який ми зможемо вже сьогодні – у разі плідної співпраці з іноземними інвесторами», — не втомлюється повторювати Геннадій Зубко, опісля 100 днів роботи уряду.
Зокрема, мова йде про формування доступного ринку орендного житла та впровадження доступного іпотечного кредитування за рахунок іноземних капіталовкладень.
«По-перше, ми зможемо суттєво скоротити або повністю ліквідувати квартирну чергу. По-друге – отримаємо додаткові податкові надходження до державного бюджету. З кожної інвестованої гривні майже 30 копійок вертатимуться країні у вигляді податків. І, нарешті, активізація будівництва відкриє додаткові робочі місця. За нашими розрахунками, під одного будівельника, задіяного у проекті будівництва орендного житла, мають з’явитися ще 7-8 робочих місць у суміжних галузях», – підкреслює Геннадій Зубко.
Однак, далі цих слів поки справа не дійшла. У березні, звісно, Міністерство проанонсувало, що китайська компанія CITIC ConstructionCo. Ltd готова надати Україні кредит у розмірі 15 млрд дол. на відповідні цілі, але на цьому й усе.
До того ж, на думку експертів у сфері нерухомості, іноземні інвестиції допоможуть сформувати доступний ринок орендного житла лише при комплексному підході до питання.