chrome firefox opera safari iexplorer

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

24 грудня 2013 о 17:00

Свято Різдва Христового належить до найбільших і найвеличніших для усього християнського світу. Іконописна традиція також у свій спосіб розкриває містерію свята. А розвинулася іконографія Різдва Господнього в Україні під впливом Візантійської традиції відразу після прийняття християнства. Та українська ікона своєрідна. Вона служить яскравим виразником не лише духовності, але й багатої культури.

З найвідоміших та показових є ікона “Різдво Христове” середини XVI століття з села Трушевичі. Це унікальний приклад відображення Різдва в оточенні клейм зі сценами життя Марії. Богородиця зображена суттєво більшою. Її материнський лик перейнято задумою, а рукою вона прикриває уста — як збереження таємниці незбагненного для людського розуму таїнства Різдва Божого Сина. Печера уособлює світ, в який прийшов Христос, щоб стати світлом для людства. Троє волхвів, що наближаються до Христа — символізують народи, які мандрують до світла. Купіль також свідчить про правдиве народження Христа у людському тілі. Зажуреного Йосифа спокушає диявол у вигляді пастуха і будить сумніви щодо батьківства дитини, що є уособленням людства, котре також сумнівається у божественності Христа. Ангели над горою сповіщають пастухів про народження Спасителя. А по центру неба три промені нагадують різдвяну зірку — символ присутності Пресвятої Трійці. Подібну композиційну схему наслідують й інші майстри живопису тих часів.

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

Різдво Христове, XVIII століття — експонат виставки у Національному музеї Львова. 1999 рік.

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

Різдво Христове, XIX століття — експонат виставки у Національному музеї Львова. 1999 рік.

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

Поклоніння волхвів, XVII століття — експонат виставки у Національному музеї Львова. 1999 рік.

Різдво Христове, ХVI століття, село Потелич — експонат виставки у Національному музеї Львова. 1999 рік.

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

Різдво Христове (настінний розпис) у Микільському соборі Свято-Покровського жіночого монастиря в Києві. 2002 рік.

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

Поклоніння волхвів.

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

Різдво Христове зі сценами дитинства, ХVII століття, село Турка — експонат виставки у Національному музеї Львова. 1999 рік.

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

Різдво Христове, середина XVI століття, село Трушевичі (Старосамбірський р-н, Львівщина) - експонат виставки у Національному музеї Львова. 1999 рік.

Про що розповідають символи Різдва Христового. Фоторепортаж

Херувими та поклоніння волхвів, XIX століття — експонат виставки у Національному музеї Львова. 1999 рік.

Джерело: Укрінформ
Розділи: Новини культури

21 травня

Інші дати
Мирон Зарицький
1889 – український математик, професор Львівського державного університету, дійсний член Наукового Товариства ім. Т. Шевченка (з 1927 р.), фундатор української математичної культури.
Розгорнути
Георгій Де-Метц
1861 –  український фізик і методист, авторитет у галузі радіоактивності, укладач першого в Україні курсу методики викладання фізики в школах.
Розгорнути
 Роман Сельський
1903 – український живописець, педагог. Роботи: «Двері», «Палуба корабля», «Натюрморт із книжкою», «Корабль Ванда» та ін.
Розгорнути
Народився Микола Пильчиков
(1857, м.Полтава – 1908) – український вчений-фізик, експериментатор, винахідник. Одним із перших розпочав вивчення радіоактивності, рентгенографії та радіоуправління, конструктор диференційного ареометра, термостата, сейсмографа.
На долині туман, На долині туман упав. Мак червоний в росі, Мак червоний в росі скупав. По стежині дівча, По стежині дівча ішло. Тепле літо в очах, Тепле літо в очах цвіло. (Василь Діденко)
Розгорнути