В українських містах досі жевріє ідея запровадження нічних автобусних маршрутів. Попри попередні невдачі, повернутися до реалізації цього проекту вирішили у Львові. Тож, таксистам доведеться конкурувати у нічний час із так званим «комунальним таксі»
У той час, коли з «високих трибун» продовжують говорити про нове для України реформування, як от енергетичного сектору чи місцевого самоврядування, у регіонах кипить робота над вже відпрацьованими сценаріями. Так, у Львові триває реформа транспортної системи. Цього разу місцева влада взялася за впровадження нічних автобусних маршрутів. Наразі готується сім таких напрямків. Вони охоплять центральну частину міста, залізничний вокзал та нічні розважальні комплекси. А вже влітку у нічний час старовинним містом Лева обіцяють налагодити курсування і самого комунального таксі вартістю у 8 гривень.
Примітно, що загалом ця ідея не нова. Львів декілька років намагається реалізувати проект нічних маршруток, однак той не був успішним. Перевізники зазнали фіаско через малий пасажиропотік — охочих користуватися маршрутками у нічний час було не так багато. Нині ж, за попередніми розрахунками представників місцевої влади та громадських організацій, попит пасажирів прогнозується підвищений. Зокрема, про це офіційно заявив міський голова Львова Андрій Садовий.
Посадовець констатував — «потреба у нічних маршрутах є». При цьому він зауважив, що наполягає на ефективності впровадження такого проекту. «Економічні розрахунки — вирішальний крок до реалізації проекту» — сказав він.
Цікаво, що ініціювала впровадження нічних маршрутів автобусів у Львові ГО «Самопоміч». Місцеві виконавчі органи підтримали пропозицію і запустили в дію процес формування транспортних мереж. Як зазначив голова ГО Андрій Шевців туристичне місто, тут багато працює нічних , «нічні автобуси — це вимога часу, враховуючи ціни на пальне та нові тарифи на комунальні послуги». «Львів -закладів… спеціалістів у сфері IT. І всі вони бажають пересуватися у нічний час за доступною ціною» — наголосив він.
Пан Шевців переконаний, що для «початку необхідно розрахувати розклад руху для нічних автобусів, визначити тариф і собівартість перевезень. Попередні розрахунки показують, що мешканці Сихівського району найбільше прагнуть введення нічних автобусів. Багато охочих виявилося і серед жителів Франківського району.
Тож, у вільному доступі проводиться анкетування всіх мешканців міста. Наразі, за інформацією організації, в опитуванні взяло участь понад 4 тис. людей. Львів’яни визначаються з приводу маршрутів, часу роботи нічних автобусів та вартості проїзду у них.
«Наш проект передбачає сім маршрутів із інтервалом до 40 хвилин, робота починається з 3.00 до 5.00, вартість проїзду — 8 гривень. Всі розрахунки передані в управління транспорту ЛМР», — зазначив Андрій Шевців.
Варто зауважити, що у ході ознайомлення з проектом запровадження у Львові нічних автобусних маршрутів вже відбулося декілька нарад із громадськістю. Посадовці затвердили маршрути, які поєднують центр міста із залізничним вокзалом та віддаленими районами Львова. При цьому планується, що в салоні кожного автобуса на нічному маршруті перебуватиме міліціонер.
«Насамперед мова йде про «Галицьке перехрестя», Сихів, ТРЦ «Кінг-Крос Леополіс», райони: Пасічної, Володимира Великого, Рясне, Городоцька. Львівська міська рада готова надати для кожного з маршрутів по два автобуси класу «Богдан», «Еталон». Нічними автобусами займатиметься комунальне підприємство. За попередніми розрахунками, найбільше пасажирів буде у напрямку вокзалу, Рясне», — зазначив у розмові з кореспондентом «У.К.» начальник управління транспорту та зв'язку ЛМР Віктор Щир.
Тож, пропоновані маршрути такі:
Залізничний вокзал – автовокзал «Північний»
Площа Різні – Залізничний вокзал – Патона
Залізничний вокзал – «Кінг Крос Леополіс»
Залізничний вокзал – вул.І.Франка – пр. Червоної калини
Залізничний вокзал – Личаківська
Площа Різні – Залізничний вокзал – вул.Левандівська
Площа Різні – Залізничний вокзал – вул.Наукова – вул.Кульпарківська
Водночас цікаво, що наради проходили без участі таксистів, оскільки, як підкреслив Віктор Щир, «приватники не мають відношення до цього проекту».
Більшість мешканців Львова сприймає позитивно відповідне нововведення, адже, до прикладу, з центра міста до розважального центру «Кінг Крос Леополіс» поїздка на таксі обходиться до 100 гривень. Зі спального Франківського району до залізничного вокзалу — 35-45 гривень. Запровадження нічних автобусних маршрутів дасть їм змогу значно заощадити на проїзді.
А ось приватникам із приходом комунального таксі здешевлення вартості на нічні перевезення становить певну загрозу. Однак таксисти до реалізації проекту також ставляться з розумінням і не прогнозують фінансових втрат для себе. Так, у розмові з кореспондентом «У.К.» представник асоціації «Львівське таксі» Сергій Миколаївський зазначив, що «для певної категорії населення нічні маршрутки просто необхідні. Якась частина туристів та студентів скористаються цим видом транспорту».
Водночас таксисти не прогнозують втрати для свого бізнесу у зв'язку із введенням у Львові дешевих нічних автобусних маршрутів. «Впевнений, хто обирав таксі, той не відмовиться від цих послуг і надалі. Це як стиль життя: відповідний одяг, харчування, автотранспорт, відпочинок, Ми спокійно ставимося до проекту», — зізнавався пан Миколаївський.
До речі, підвищення вартості проїзду у маршрутках Львова з 15 травня до 4 гривень автоматично підняло рівень вимог пасажирів до якості транспортних послуг, тож усе можливо. Відтепер все більше львів’ян прагнуть комфорту і за це готові платити відповідну ціну. І громадські організації активно долучаються до цього процесу. «Ми маємо намір інспектувати маршрутки. Місяць тому наша організація подала пакет документів з метою виїзних рейдів. В ході перевірки громадські діячі будуть контролювати дотримання маршрутів. За результатами складатимуться акти», — підкреслив голова асоціації «Платформа вільних людей»Любомир Пелех.
Поряд з цими ініціативами, як повідомлялось раніше, у Львові планують змінити також і зовнішній вигляд громадського транспорту. Місцева влада вважає, що приведення громадського транспорту до єдиного стандарту, допоможе перетворити автобуси та інші транспортні засоби на впізнаваний символ міста.