chrome firefox opera safari iexplorer

Якою запам'ятається Україна вболівальникам Євро-2012?

02 липня 2012 о 09:17

За останній тиждень українська преса взялася підрахувати, скільки грошей принесло Євро-2012, скільки літрів пива випито, скільки кілометрів сосисок з’їли, скільки тон сміття накидали... Невже лише такими цифрами Україна підбиватиме проведення масштабного футбольного дійства?

Стає трохи сумно, коли все ж розумієш, що іноземці «увімкнули» для себе не зовсім ту Україну, яку б хотілося. Країна дешевого пива, країна дорогих готелів, країна гарних жінок, країна політичних репресій, країна привітних людей — це ті асоціації, які ми отримали в результаті проведення Євро-2012. Скоріше за все, саме так скажуть про Україну та українців сотні тисяч вболівальників, які сьогодні-завтра повернуться на свої батьківщини.

Шкода, що майже ніхто не відкрив для себе Україну туристичну, Україну культурну та Україну з тисячолітніми традиціями. Що стало тому причиною – сказати важко. Чи то все ж недогляд вітчизняних чиновників, які так і не змогли правильно поінформувати і зацікавити іноземців, а чи самі іноземці, які менш за все хотіли цікавитися Україною за межами веселих кемпінгів та фан-зон.

Столичні музеї, які так оптимістично налаштувалися на футбольну хвилю, вже підраховують збитки, адже їх відвідуваність не лише не збільшилася, а, навпаки — впала! Десятки турфірм, які потирали руки в очікувані Євро зараз розводять ними з розпачем, адже їхні очікування так і залишилися лише очікуваннями.

Не футболом єдиним…

У столичні фан-зоні також пропонують екскурсії Києвом, але великої популярності ті не мають. На думку продавців, екскурсії купуються погано, бо футбольні фани не зацікавлені в туристичних турах і мають інші інтереси.

Натомість туроператори наголошують, що чекати іноземних цінителів української культури варто вже після Євро, адже саме воно їх розлякало великими натовпами та гучними святкуваннями.

Але причини непопулярності вітчизняних культурних програм можуть бути й в іншому: ціни на них в прямому смислі слова зашкалюють.

Наприклад, тур до Лаври коштує 30$ з однієї людини. Продавці послуг пояснюють таку ціну тим, що Лавра сьогодні підняла вдвічі ціни на вхідні квитки (раніше коштували 25 грн., а сьогодні 50 грн.), а також потрібно оплатити гіда, який на період Євро коштує до 150 грн. за годину. Отже, на одному такому туристі заробляють 100 грн. Що ж, не так вже й мало…

«Найпопулярніші екскурсії, які ми обрали на період Євро – це «Древній Київ», «Секретний Київ», «Комуністичний Київ», «Лавра», «Музей Великої Вітчизняної війни» та «Мамаєва Слобода», — зазначає продавець турів Анатолій. Ціна такого задоволення коливається від 30$ до 80$.

Як виявилося, найбільше українською столицею цікавилися і подорожували шведські вболівальники. Вони просили поради, куди краще поїхати, активно купували тури до Лаври та річкові прогулянки Дніпром.

Три найбільш запитуваних місця у Києві під час Євро – це Софія, Лавра та Музей ВВВ.«Іноді вони (фани –авт.) приходять і просто кажуть: «Ми хочемо тур до великої леді», — з посмішкою розповідає продавець.

От біля палатки з екскурсіями з’явилися два іспанця – Хосе та Маріс. Цікавляться, куди можна поїхати у Києві. У столиці вони всього два дні і ще нічого не встигли побачити, окрім красивих українок та чистого міста. На запитання, що б хотіли відвідати, відповідають непевно: «Хочемо гарних вражень». Що ж, у Києві їх можна отримати вдосталь. Приємно, що хоча б хтось бачить далі дешевого вітчизняного пива…

З України з любов’ю…

Сувенірної продукції у столичній фан-зоні хоч відбавляй. Офіційні спонсори Євро-2012 виставляють свої ціни на продукцію. Біля кожної палатки топчуться натовпи іноземців, які й собі хочуть долучитися до сувенірного ажіотажу.

За словами представників офіційного партнера Євро-2012 «Addidas», їхні сувеніри розкуповуються так активно, що навіть ніхто не очікував. Футболки, шарфи та іншу вболівальницьку символіку постачають ледь не щодня.

Серед відвідувачів фан-зони найбільш популярні футболки з логотипами Євро, також активно купують футболки збірних.

Найкраще розкуповується збірна України, футболки якої коштують 350 грн. Всі інші можна придбати в діапазоні 200-400 грн.

Зовсім недешево коштує м’яч із лого Євро-2012 – 1300 грн.

Щодо ціни сувенірів, то протягом чемпіонату продавці твердо стоять на своєму – вона залишається незмінною. Кажуть, що про обвал цін на 50% чують вперше. У них – все стабільно.

У ще одному кіоску, де продається як офіційна, так і неофіційна символіка чемпіонату, запевнили, що ціни не падають і не ростуть. Але були все ж виключення, коли з продавцями можна було поторгуватися: для літніх людей вони робили суттєві знижки.

Одна із ключових особливостей цієї торгової ятки в тому, що ціни на продукцію тут як мінімум на половину менші, ніж у офіційного партнера «Addidas». Прапорці із українською символікою у останніх коштують 50-60 грн., а український виробник пропонує їх всього за 15-20 грн.

Окрім вболівальницьких атрибутів у фан-зоні є й інші сувеніри, з якими пропонують асоціювати Україну. Це і ляльки, і українські вишиванки, і віночки, і відеодиски про футбольну команду «Динамо», і магнітики з українським орнаментом.

Останні, до речі, мають і дещо суперечливий зміст.

Порадувала наявність у фан-зоні й інформаційних проспектів всеукраїнської акції «7 чудес України». Це чи не єдиний приклад світоглядної туристичної продукції серед усіх сувенірів.

Уся продукція, яку пропонують українські партнери, на 99% зроблена в Україні. Лише прапорці, які продавалися рекордними темпами, довелося замовити у китайців.

Посеред фан-зони ловимо англійців, які ще не встигли поїхати з України після поразки своєї збірної на Євро. На запитання, що привезуть з України, відповідають з впевненістю – горілку. Що ж, досить красномовно…

Фан-зону захистить… зозулиця

На час футбольного чемпіонату в Україні навпроти КМДА встановили неофіційний символ Євро – велику трипільську птаху Зозулицю, вага якої є досить символічною – 2012 кілограмів.

Зроблена вона відомим українським скульптором Миколою Біликом, рукам якого належитьпам’ятник княгині Ольги, що на Михайлівській площі.

Всередині Зозулиці є ключ, який, за легендою, відмикає вирій (рай). Зозулиця володіє ключем від неба і запускає на землю душі померлих людей, які в образі птахів гостюють на землі.

Варто зазначити, що вже два місяці одна із таких зозулиць стоїть на вершині Евересту, друга – у київській фан-зоні, а третю планують встановити у Антарктиці. Таким чином, всі три птахи замикають енергетичне коло Землі.

Як зазначає Олександр Соколинський, співавтор проекту «Зозулиця», ця птаха – неофіційний символ Євро, але офіційний оберіг столичної фан-зони. Її звуки чути по всьому периметру від Бесарабської площі і до Майдану Незалежності.

Сама зозулиця на довгенькому шнурку коштує 65 грн. Продавці запевняють, що зроблена вона з екологічно чистої глини. Проте за 20 грн продається і її пластмасовий еквівалент.

Для іноземців у Олександра Соколинського є пояснення, що зозулиця – це український еквівалент окарини, глиняного оберегу, який розповсюджений у багатьох європейських країнах.

Намагаємося пояснити італійським туристам, що таке наша зозулиця. Натомість, на їх обличчях видно лише здивування і недовіру: як їм досі невідомо про таку древню культуру як Трипілля? Що ж, як видно, про Україну вони знають поки зовсім небагато…

Юлія Кондрацька, «Рідна країна»

Фото автора

Розділи: Суспільство